5 športových kníh, ktoré ti odporúčam prečítať

5 športových kníh, ktoré ti odporúčam prečítať

Už tretím rokom čítam pravidelne knihy. Každý deň. Počas prípravy na maratón som teda prirodzene siahol aj po športových knihách. Nie len preto, aby som sa obklopil športovým prostredím. Taktiež preto, aby som získaval nové informácie, či už sa jednalo o periodizáciu tréningov, stravu, regeneráciu, nutričnú stratégiu počas výkonu… Alebo len preto, aby som si prečítal príbehy a skúsenosti iných, ktorí už podobným procesom prešli. Na základe toho som si mohol vyvodiť, čo ma bude asi tak čakať. Čomu sa už dopredu snažiť vyhnúť a naopak, čo zase fungovalo im a môže fungovať aj mne. Preto ti dnes prinášam 5+1 športových kníh, ktoré som prečítal počas tých 17 týždňoch, z ktorých som sa inšpiroval pri stavbe tréningov, z ktorých som si rozšíril vedomosti a vedel ich aplikovať do praxe.


1. Tréninková bible pro triatlonisty

  • Jedná sa síce o triatlon, napriek tomu ti ju odporúčam aj v tom prípade, ak sa zaujímaš iba o beh. Ide o jednu z najpredávanejších a najkomplexnejších kníh o triatlone. Nájdeš v nej informácie ohľadom stavby tréningového plánu na celý rok, rôzne intenzity tréningov, ako regenerovať, ako zaradiť silový tréning, o správnom stravovaní a mnoho ďalšieho. Špeciálne by som vyzdvihol názorné tréningové plány, podľa konkrétnych časových možností a vzdialenosti, na ktorú chceš trénovať. A keď ťa zaujíma iba beh, vieš si z toho dobre vyvodiť a poskladať, čo a aké tréningy robiť. Taktiež je fajn, tu a tam, zaradiť aj iný ako bežecký tréning, čo bude pre telo nový impulz. A tým môže byť práve bicyklovanie, či plávanie.

2. Hansonova metóda maratónu

  • Táto kniha ťa, ako už názov napovedá, prevedie celým maratónom. Od určenia časového cieľu, cez tréningový plán, nutričnú stratégiu, až po následnú regeneráciu po pretekoch a návrat do trénovania. Nájdeš tam 18 týždnový tréningový plán s konkrétnymi tréningami, rozdelený pre začiatočníkov a pokročilých ( rozdiel je v zabehnutom objeme, ktorý sa každý týždeň zvyšuje), konkrétne časy/tempá pre jednotlivé tréningy si vieš určiť z tabuliek, podľa cieľového času, ktorý by si chcel dosiahnuť alebo času, ktorý si doteraz na jednej zo vzdialeností odbehol. Ja sám som sa viac menej riadil týmto plánom + v kombinácii s trénigovou triatlon bibliou.

3. Racing Weight

  • Ak chceš zo seba naozaj dostať všetko a zistiť, aký potenciál je v tebe. Musíš myslieť aj na optimálnu váhu. V jednoduchosti povedané, každé kilo navyše, ktoré zo sebou nesieš, je tvojou brzdou. To ale neznamená, že teraz máš byť vychudnutý na kosť a stále sa budeš snažiť schudnúť. Optimum znamená, že nájdeš takú váhu, pri ktorej sa budeš cítiť komfortne. To znamená štíhlo, ľahko a to bude viesť k lepším výsledkom. Ak schudneš príliš, začneš cítiť slabosť, začneš strácať silu a to nakoniec bude viesť k horším výsledkom, ako predtým. Táto kniha je špeciálne určená vytrvalostným športovcom, a zahŕňa v sebe niekoľko krokov, ktorými je dobre sa riadiť, aby si dosiahol optimálnu váhu prirodzeným procesom, bez straty sily, energie. Kniha sa opiera o množstvo vedeckých výskumov a skúseností profesionálnych športovcov.

4. Vítězství je v hlavě

  • Pre mňa kniha kníh. Kniha, ktorá skúma, čo naozaj stojí za veľkými výkonmi a víťazstvami. Prepojenie vedeckých výskumov a skutočných príbehov vytrvalostných športovcov. Hlavnou myšlienkou, ktorá sa aj pre mňa stala veľmi dôležitou je, myseľ nad telo. Fyzická pripravenosť je prirodzene dôležitá. Ale v rozhodujúcich a vypätých momentoch to je práve myseľ, ktorá rozhodne, či vyhráš nad sebou alebo nie. Kniha taktiež ponúka niekoľko taktík a zvykov, ktoré môžeme zakomponovať do športu a vďaka tomu dosahovať lepšie výsledky. Jednou z nich bola napríklad aj moja stratégia pri maratóne, keď som nemyslel na celý 42 kilometrový úsek, ale vždy len na 2.5 kilometra vzdialenú občerstvovačku. Túto knihu odporúčam naozaj každému. Je jedno, aký a či vôbec robí šport. Pochopiť, že sila mysle a vnímania ma obrovskú moc, môže byť kriticky dôležitou vedomosťou, ktorú budeš vedieť využiť ešte mnoho krát vo svojom živote.

5. O čom hovorím, keď hovorím o behaní

  • Čítať knihy, písať a behať. Ideálna kombinácia? Minimálne celkom lákavá a zaujímavá. Murakami je Japonský spisovateľ a bežec. Napísal niekoľko bestsellerov, ktoré sa uchytili aj u nás. V tejto knihe autor popisuje svoju prípravu na Newyorský maratón. Zároveň však popisuje, čo pre neho beh znamená. Taktiež ako mu beh a samotný aktívny život pomáha v tvorbe. Hovorí tu o fyzickej i psychickej bolesti, o starnutí, aj o tom, na čo myslí, keď behá.

+ Bonusový tip: Jedz a Behaj

  • Túto knihu som prečítal až po absolvovaní maratónu, ale rozhodne je to kniha, ktorú ti odporúčam prečítať. Scott Jurek je jedným z najznámejších ultramaratóncov na svete. Zároveň sa rozhodol pre čisto rastlinnú stravu. A tak popisuje nie len svoje skúsenosti a zážitky z rôznych ultramaratónskych pretekoch po celom svete, ale taktiež aj ako sa stravuje, ako sa snaží pripravovať si zdravé a rýchle pokrmy, ktoré môže využiť nie len počas samotných dlhých výbehov, ale ktoré mu aj výrazne pomáhajú urýchľovať regeneráciu. V neposlednom rade máme možnosť nahliadnúť do jeho psychiky, nie len počas samotných behov, ale aj mimo toho. O hľadaní zmyslu bytia a zmyslu, prečo vôbec behať.

Ak namiesto fyzického čítania kníh, uprednostňuješ e-knihy, či audioknihy. Môžeš využiť Scribd. Jedná sa o digitálnu knižnicu, kde nájdeš milióny titulov pod rôznymi kategóriami, či už vo forme e-kníh alebo v audio forme. Taktiež množstvo článkov, dokumentov, sumarizácií… Výhoda oproti napríklad Audible, je taká, že máš za mesačné predplatné (
$8.99/mesiac), prístup k neobmedzenému množstvu kníh. Keď sa zaregistruješ cez môj odkaz, prvé 2 mesiace máš zadarmo (not bad deal, huh?).

Ak más akékoľvek otázky, tak sa pokojne pýtaj. A ak máš aj ty nejaké tipy na zaujímavé knihy, výskumy alebo čokoľvek iné – neváhaj ma o tom informovať.

Maj sa najlepšie ako vieš.

Tvoj Moderný Mních.

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *